KRITIKK – FRAVÆRENDE ELLER TIL STEDE?
Det jeg har sett for meg å skru sammen
ved hjelp av denne teksten, må kunne
kalles en slags personlig reiseskildring
gjennom ulike deler av dette landets utdanningssystem.
Jeg begynte på folkeskolen
i 1955 og forlot den i 1962. Min første
karakterbok fikk jeg allerede som
åtteåring. Det er det nesten ingen som
tror når jeg forteller det. Prinsipiell kritikk
av karakterer som system hørte jeg bortimot
aldri gjennom mine tolv skoleår. Jeg
var heldig som trivdes på folkeskolen, men
viktigere enn det var at jeg ble glad i å
spille fotball. Løkka lå rett utenfor der vi
bodde. Jeg har fremdeles bildet av laget
vårt da Fossum vant lilleputt-turneringen
på Årvoll i Oslo. Laget vårt hadde to
reserver som omtrent aldri fikk spille.
Deres sjanse til spilletid dukket bare opp
når noen på laget var syke eller måtte stå
over et par kamper på grunn av skade.
Kritiske røster til systemet med to barn
fast på reservebenken i kamp etter kamp
var også fraværende. Sånn var det bare.
Mer enn hundre år før dette, ble Anna
Rogstad (1854 – 1938), født på Odnes
ved Randsfjorden. Hun bodde der til hun
var ti år. Ingen formell skolegang og ingen
karakterer. De skulle komme først da
familien flyttet til Trondheim i 1865 og
hun begynte i en jenteklasse ved Trondhjems
borgerlige realskole. At jeg en dag
skulle komme på ideen om å skrive en bok
om Rogstad som person, kvinnesaksforkjemper,
organisasjonsleder, skoleleder og
sakprosaforfatter, har befunnet seg svært
langt utenfor min forestillingsevne det
meste av mitt liv. Et kjennetegn ved henne
som fascinerer meg, er motet til å være
kritisk mot det etablerte. Hun hadde evne
til å tåle kraftig motbør uten å la seg kue.
Hun kritiserte kvaliteten i jentenes lærerutdanning
så tidlig som i 1878 i et lærerblad.
Ingen lesere kommenterte teksten
hennes. Etter hvert ble det nærmest umulig
å forholde seg likegyldig de talene hun
framførte, eller de innleggene hun skrev.
NOEN TILSYNELATENDE TILFELDIGE FORBINDELSESLINJER
Jeg ser noen underlige sammenhenger
som har ført til at jeg har gitt meg i kast
med den krevende oppgaven det er å skape
et bilde av hvem Anna Rogstad var og
hva hun sto for. En tidlig forbindelseslinje
er at jeg har en tolv år eldre søster som
leste for meg og sang sanger sammen med
meg. Sangforfatteren var Margrethe
Munthe (1860 – 1931), og hennes presise
og rytmiske tekster tonesatt til friske
melodier gjorde inntrykk på meg som
barn. Selv om jeg senere i livet i rollen
som foreleser og forsker med pedagogikk
som fagområde, brukte mest tid på å forstå
og formidle ungdomstid som tema og
ungdomskulturenes mangesidige krumspring,
klarte Margrethe Munthe likevel å
snike seg inn på dagsordenen blant de
faglige interesseområdene mine da jeg
nærmet meg seksti. Arbeidet endte med
en bok og en plateutgivelse i 2010.
Stedet Munthe arbeidet de siste to tiårene
før hun gikk av med pensjon i 1920, var
Bolteløkka skole, i nabolaget til Bislett
stadion. Foruten å være norsklærer, musikklærer
og tegnelærer, skrev hun også
eventyrkomedier med sanger til. Anna
Rogstad, som vi kommer nærmere tilbake
til senere i teksten, inviterte Munthe til å
holde et foredrag i lærerinneforeningen i
1901, basert på hennes inntrykk etter en
lengre studiereise til England og Skottland
for å studere tegneundervisningen der.
En person hvis barn sognet til akkurat
denne skolen, var Anna Sethne (1872
– 1961). Alle hennes fire barn opplevde
Munthe på nært hold og lærte seg hennes
sanger. Da Sethne i 1912 og framover ble
redaktør for lærerinnelagets organ Lærerindernes
Blad, senere Vår skole, beskrev hun
Munthe som en som «gjenopplivet barnesangen
i skolen.» Mange av datidens skolesanger
var ganske så alvorstunge og
nasjonsoppbyggende i sitt innhold. Sangene
til Munthe handlet om barns virkelighet,
både i skolehverdagen og på fritiden,
deres glede ved å gå på ski og ake, deres
oppmerksomhet på hvordan naturen skifter
etter årstidene. Mange sanger handlet
også om arbeidsliv og om barns forhold til
husdyr. En ekstra gevinst som Sethne så at
Munthe hadde medvirket til, var at melodiene
var lette å synge og valgt med omhu
for å passe til tekstene. De enkle pianoarrangementene
som ble skrevet ut førte til
at svært mange barn lærte å spille på dette
instrumentet.
Anna Sethne - en upåaktede berømthet
Selv om jeg på midten av 1970-tallet
hadde mange år bak meg som pedagogikkstudent,
ble aldri Anna Sethnes store
innsats for å reformere skolen i betydelig
mer barnevennlig retning, tematisert i
forelesningsrommene. Riktignok var jeg
med på et dagsseminar i lokalene som
rommet Sagene lærerskole, men at dette
var samme skolen som Anna Sethne gjennom
sine radikale skoleforsøk gjorde verdensberømt
på 1920- og 30-tallet, ante
jeg ingenting om. Skoleinteresserte fra
store deler av kloden valfartet denne skolen
for å få impulser til hvordan barnas
egne interesser kunne bli en drivkraft i det
pedagogiske arbeidet.
Etter hvert som jeg fikk økende innsikt i
hva Sethne sto for, skrev jeg en artikkel
om betydningen av et fag hun gikk i spissen
for og som da het hjemstedslære, senere
mer kjent som heimstadlære. Fagets kjerne
handlet om verdien av at barna lærte
sitt eget nærmiljø å kjenne, både naturen,
næringslivet, de geografiske forholdene og
de nærliggende kulturinstitusjonene. For
en skole som Sagene var det ikke langt til
Akerselva, fabrikkene, kirkene, politi- og
brannstasjonene, bibliotekene og parkene.
Nede i sentrum var det mye å lære om
hvordan aviser og ukeblader ble til, hvilke
bøker på Deichmann som kunne gi faglig
støtte til et prosjektarbeid som klassen
holdt på med. For en tredjeklasse som ble
opptatt av inuittenes dagligliv, deres klær,
kajakkene, igloene de bygde og fangstredskapene
de brukte, ble det naturlig å oppsøke
Historisk museum for å sette seg inn
i inuittutstillingen de hadde der. Et av
resultatene, tro det eller ei, var at denne
klassen klarte å bygge en kajakk i forminsket
format, basert på Fridtjof Nansens
tegninger fra 1890-tallet.
Denne måten å tilegne seg kunnskaper
på, gjennom å oppleve noe og utføre noe
sammen, er kjernen i reformpedagogikken,
eller til den visjonen som Sethne likte å
omtale som Nyskolen. Slike tanker var jeg
så heldig å komme i kontakt med høsten
1967, året jeg hanglet meg gjennom til en
middelmådig examen artium. Mine tre år
på gymnaset mellom 1964 og 1967 var i
liten grad preget av et kritisk syn på læringsmåter
og elevenes manglende demokratiske
medvirkning. Sånn er en skole, et
sosialt faktum som vanskelig lar seg endre.
Bøkene til skolelederen A. S. Neill om
Summerhill-skolen derimot, åpnet øynene
mine for at en annen slags skole kunne
være mulig, en skole med en helt annen og
en mer vital relasjon mellom elever og
lærere.
EN GRYENDE OG OPPRØRSK SKOLEKRITIKK
En bok jeg ikke kjente til da, men har
opptatt meg senere, var Carl Hambros
bok på Pax forlag fra 1966 med den provoserende
tittelen Er gymnasiaster mennesker?
Blant bidragsyterne var filosofen
Arne Næss og forfatteren Finn Carling.
På slutten av boka kan en lese et tillegg
skrevet av tre ungdommer som drømte om
et helt annet slags gymnas, der lærere og
elever samarbeidet og demokrati og medvirkning
var sentrale verdier. To av
skribentene hadde sluttet på gymnaset på
grunn av mistrivsel. Den tredje var fremdeles
ungdomsskoleelev og hadde drømmer
om å gå på et levende og livsnært
gymnas. Drømmen ble realisert allerede
året etter, Forsøksgymnaset i Oslo var et
faktum. Mosse Jørgensen (1921 – 2009)
ble dens første leder, demokratisk valgt på
et allmannamøte av lærere og elever. I
1966 hadde hun arbeidet ved et tradisjonelt
gymnas, men hadde på et studiebesøk
i Danmark blitt inspirert av det
pedagogiske arbeidet som ble drevet på
Bagsværd Lilleskole utenfor København.
Denne entusiasmen tok hun med seg de
to årene hun ledet Forsøksgymnaset. Pilarene
som skolen sto på var disse tre: 1)
Direkte demokrati, 2) Stor vekt på praktisk
og skapende virksomhet og 3) Forsøk
med varierte undervisningsmetoder.
Selv om jeg hadde venner som ble elever
ved Forsøksgymnaset og siden ble med i
en gruppe som tok initiativ til et tilsvarende
gymnas i Asker, fikk jeg ikke muligheten
til å se hvordan hverdagslivet på en
slik skole kunne være. Et inspirerende
indirekte inntrykk fikk jeg likevel ved å
lese Mosse Jørgensens bøker om skolen og
følge hennes arbeid med de reformpedagogisk
inspirerte organisasjonene Lære for
Livet og Forum Ny skole.
EN ANNERLEDES UNIVERSITETSPEDAGOGIKK
Som fersk psykologistudent møtte jeg den
rådende universitetspedagogikken bygget
på forelesninger i store forelesningssaler,
men med liten grad av dialog med studentene.
Jeg forlot derfor psykologifaget for å
finne et alternativ. Det førte meg til grunnfagsstudiet
i kriminologi, der Nils Christie
(1928 – 2015) var professor. Vi var kun
ni studenter, og nærheten til foreleserne
bidro nok til at dette ble en svært aktiv
studentgruppe. Et særtrekk ved dette
studiet var besøkene vi hadde til ulike
institusjoner, til Botsfengslet i Oslo, Statens
klinikk for narkomane og Opstad
tvangsarbeiderleir for alkoholikere. Dette
var samfunnsvitenskap i beste forstand.
Som studenter lyttet vi til, og deltok i, de
kritiske diskusjonene om tvang, fengselsvesen
og forholdet mellom behandling og
straff. Studentmedvirkningen som var en
selvfølgelighet for universitetslærerne,
førte til studentene arrangerte et fagkritisk
seminar, der blant annet Jens Bjørneboe
var en av innlederne. Studentene fikk også
mulighet til å delta på kriminologikongressen
som ble holdt i Madrid i 1970 i
regi av UNESCO.
Jeg fikk siden vite at Christie hadde vært
en framtredende støttespiller til Forsøksgymnaset.
I 1971 ga han ut den skolekritiske
boka Hvis skolen ikke fantes. Han
betraktet ungdomsskolen i stor grad som
en oppbevaringsinstitusjon med få meningsfulle
oppgaver, preget av stivbeint
skolebyråkrati og lite rom for å utforme en
pedagogikk med større innflytelse for
både lærerne selv og de unge.
Mosse Jørgensen kalte Forsøksgymnaset
en opprørsskole. Det fikk meg til å ta mitt
hovedfag i pedagogikk ved det i stor grad
studentstyrte og «opprørske» Det sosialpedagogiske
studiealternativ, opprettet i 1974.
Som i kriminologien ble studentene her
inspirert til å bidra til forskning om den
norske virkeligheten, både i institusjoner,
skoleverk og fritidsmiljøer.
FORBINDELSESLINJENE MELLOM ROGSTAD, SETHNE, JØRGENSEN OG CHRISTIE
Forbindelsen mellom Anna Rogstad og
Anna Sethne er åpenbar og historisk
sterk. Begge arbeidet i lenge i folkeskolen
etter at den ble etablert i 1889. Begge var
sterkt kritiske til kvinnenes manglende
tilgang på lederstillinger i skolen. Rogstad
gikk i spissen for å bryte med Norsk
lærerlag på landsmøtet i 1911, da et flertall
av delegatene vedtok at lærerinnenes
andel i styret skulle reduseres. Rogstad ble
som følge av dette famøse vedtaket, den
første lederen for Norges lærerindeforbund
fra 1912 til 1919. Da overtok Sethne
ledelsen helt fram til hun gikk av med
pensjon i 1938. Det er vanskelig å finne
noen andre organisasjoner i norsk skolevesen
med så sterk og prinsippfast ledelse
som disse to sørget for å opprettholde
gjennom mer enn et kvart århundre. Noe
jeg ikke kan bruke så mye plass til i denne
korte artikkelen, er Rogstads politiske
merittliste. Den kommer her. I 1911 fikk
hun fire uker på Stortinget som landets
første kvinnelige stortingsrepresentant.
Partiet hun var medlem av, Frisinnede
Venstre, var hun en av stifterne av året før
dette. Fordi stortingsmannen hun var vara
for, Jens Bratlie, ble statsminister i februar
1912, fylte hun hans plass resten av dette
året.
Rogstads første dag som stortingsrepresentant
den 17. mars 1911 fikk stor internasjonal
oppmerksomhet, med bilde på
forsiden av flere europeiske og amerikanske
aviser. Rogstad var et seiglivet politisk
dyr, som det kalles. Hun satt i Kristiania
skolestyre i 22 år og tre år som fast representant
i Kristiania bystyre. Hennes største
bedrift var nok likevel at hun var en av
drivkreftene bak jentenes muligheter til å
ta en praktisk ungdomsutdanning etter
avlagt folkeskoleeksamen i hovedstaden.
Den første klassen med 14-åringer startet
opp under hennes ledelse i 1900. Da hun
sluttet i 1923, hadde framhaldskolen for
jenter som hun var bestyrer for, vokst til å
bli byens klart største målt i antall elever.
Jørgensen og Christie representerer to
ulike nivåer av utdanningspyramiden, men
har flere likhetstrekk, blant annet kritikken
av ungdommens passivisering i den
tradisjonelle skolen. Bøkene de skrev for
mer enn femti år siden, gjør fremdeles
inntrykk med sin friskhet og nytenkning.
Jørgensen og Sethne har på sin side mye
til felles når det gjelder å ønske en radikal
fornyelse av skolen, der verdien av å gjøre
noe, både når det gjelder det teoretiske,
det praktiske og det kreative, blir oppvurdert.
Det er ikke tilfeldig at organisasjonen
som Jørgensen ledet, Forum Ny skole,
minner om Sethnes visjoner Nyskolen,
hennes reformpedagogiske drømmeskole.
Felles for alle fire var deres opptatthet av
ungdom. Som kriminolog og sosiolog var
Christie kritisk til hvordan ungdom ble
marginalisert, og hvordan vårt strafferettssystem
behandlet dem. Rogstad gikk i
spissen for et helt nytt skoleslag som sikret
jenter og unge kvinner en praktisk
utdanning. Sethne støttet også denne
utdanningsmuligheten, og Jørgensen arbeidet
direkte med ungdom i sitt pedagogiske
virke. I en linje av nytenkning som
begynte med Rogstad opprør mot mannsdominansen,
representerer alle en seighet
og et mot til å gå ut i det offentlige rom, la
sin stemme høres der og være beredt til å
møte den motbøren som nødvendigvis
kommer. Det kan i høy grad kunne kalles
Civil Courage.
Av Willy Aagre, professor emeritus - Institutt for pedagogikk, USN
Referanser
Christie, Nils (1971). Hvis skolen ikke fantes. Universitetsforlaget.
Hambro, Cato (red.) (1966). Er gymnasiaster mennesker? Pax forlag.
Jørgensen, Mosse (1971). Fra skoleopprør til opprørsskole: historien om Forsøksgymnaset i Oslo og en håndbok i skoledemokrati. Pax forlag.
Aagre, Willy (2010). Hurra for deg, Margrethe Munthe: sanger, liv og samtid. Høyskoleforlaget.
Aagre, Willy (2010). Aagrekanalen synger Margrethe Munthe. Normann Records.
Aagre, Willy (2016). Folkeopplyseren: Anna Sethne og den norske reformpedagogikken. Fagbokforlaget.
Aagre, Willy (2018). Lærerinnenes gylne triangel: Anna Rogstad, Anna Sethne og Helga Eng. I St.Hallvard 2/2018.
Aagre, Willy og Schaanning, Espen (red.) (2022). Skolens mening: femti år etter Nils Christies «Hvis skolen ikke fantes». Universitetsforlaget.