Hjem
KUNDEMAGASIN
PROSPEKT
SANDEFJORD
Sandefjord har mye å by på. Sjekk ut mulighetene!
20
18
Fulgte drømmen
Pia og Øyvind fant drømmehuset og supre jobber i Sandefjord. Og en gammel skjærgårdsjeep.
Smart supervekst
GSGroup gjør det stort innen «big data» over hele Europa fra basen i Sandefjord.
Radarpar ser stjerner
Marit og Inger Lise fant tonen på Instagram. Nå gir racerbåtkjøreren og gullsmeden gass sammen.
KUNDEMAGASIN
MIDT I SMØRØYET
MIDT I
SMØRØYET
Sandefjord har super beliggenhet, flinke folk og et yrende næringsliv.
Her er det godt å bo og spennende å jobbe. Noe for deg og dine?

Det er over 50 år siden hvalfangerne fra Sandefjord gikk i land for godt. I dag er det helt andre ting som setter farge på tilværelsen i storkommunen midt på Vestfold-kysten.

  • Skjærgård og sjø.
  • Kort vei til alt.
  • Mye bolig for pengene.
  • Behagelig klima.

For å nevne noe.
Eller som sandefjordingen og Jotun-sjefen Morten Fon sier: – Vi holder ikke til i Sandefjord fordi gründeren kom herfra, men fordi det er et supert sted å bo for medarbeiderne våre.

Jotuns 1.000 lokale pingviner lever side om side med flinke folk i mange bransjer. Vi har for eksempel et stort oljeservicemiljø og flest netthandelsbedrifter i Norge.
Sandefjord går nå under navnet «Netthandelsbyen», men pionerene fra hvalskutene har satt sine spor. I Sandefjord er det fortsatt lov å prøve og feile, og gå løs på nytt.

Så også på det kommunale plan. Med Stokke, Andebu og Sandefjord i samme kommune har mulighetene blitt enda større – nye bedrifter, nye arealer og nye mennesker.

Sandefjord kommune var først ute med kommunesammenslåing her til lands etter Sanner-reformen, og Sandefjord Næringsforening har et aktivitetsnivå få kan matche.
Sammen tenker vi stort!

  • Vi skal ta vare på menneskene og bedriftene våre.
  • Vi skal ta godt imot alle som ønsker å komme hit.
  • Vi er nysgjerrige, modige og ambisiøse.
  • Vi ser muligheter og finner løsninger.

Velkommen til Sandefjord - midt i smørøyet!

Ordfører
Bjørn Ole Gleditsch (H)
Daglig leder i Sandefjord Næringsforening
Marit Sagen Gogstad

Ordfører Bjørn Ole Gleditsch (H) og daglig leder Marit Sagen Gogstad i Sandefjord Næringsforening. Foto: Paal-André Schwital
Utgiver
Sandefjord Næringsforening
«Tenk stort, tenk Sandefjord»


Forsidefoto
visitvestfold.com
Prosjektleder og redaktør
Henrik Sandvik
[email protected]
990 23 031
Trykk
BK Grafisk
tenksandefjord.no
Følg oss på Facebook,
LinkedIn og Instagram:
@tenksandefjord
KUNDEMAGASIN
INNHOLD
INNHOLD

04

YRENDE LIV VED
FJORDEN

Sandefjord har sannsynligvis mye mer å by på enn du er klar over.

05

RADARPAR SER
STJERNER

Racerbåtdronningen fant gullsmeden på Instagram.

08

HJEM TIL DRØMMEN

Da Pia fikk med Øyvind til Sandefjord endte de opp med billig bolig, skjærgårdsjeep og gode jobber.

09

MYE BOLIG FOR
PENGENE

Kan du tenke deg en lekker bolig og dobbel garasje for prisen av en liten leilighet i Oslo?

11

MER TID TIL DET
SOM BETYR NOE

Bli med Martine og Audun på en helt vanlig dag.

12

BY I VEKST

Raskt overblikk om Sandefjord med tekst og tall.

13

SOLEN SKINNER
PÅ FLYPLASSEN

Torp Sandefjord lufthavn flyr mot nye destinasjoner og passasjerrekorder.

14

BÆREKRAFTIG PÅ
FAMILIEGÅRDEN

Til sin egen store overraskelse har Thea (37) skapt en superpopulær butikk.

16

KLASSISK
KONSERTSOMMER

Kulturglade østlendinger bør velge Sandefjord i sommer.

17

– HER ER DET BRA
Å DRIVE BUSINESS

GSGroup gjør det sylskarpt i hele Europa. Hovedkontoret er og blir i Sandefjord.

18

PÅ TO HJUL
I SVINGEN

I slutten av juni vil 600 NM-syklister kjempe om edelt metall i Sandefjord.

19

HITMASKIN
RUNDER AV
SOMMERFESTEN

Ina Wroldsen står fjellstøtt på egne ben, og 4. august er Sandefjord-jenta headliner på Fjordfestens siste dag.

20

GIR GASS FOR
GRÜNDERNE

På Gründeriet får gründerspirer det de trenger til å bygge opp bedriften sin.

21

VI TENKER STORT

Tenk stort, tenk Sandefjord skaper nye sandefjordinger, spennende etableringer og stolthet på hjemmebane.

KUNDEMAGASIN
YRENDE LIV VED FJORDEN
Sandefjord bader i vannkanten en drøy times kjøring fra Oslo. Her er det store muligheter for flinke folk!
Foto: Sandefjords Blad/Olaf Akselsen

YRENDE LIV VED
FJORDEN
Sandefjord er mye mer enn en sommerby med ferger og flyplass. Spennende bedrifter, offensive politikere og supre bostedskvaliteter sørger for høy aktivitet året rundt.
TEKST: HENRIK SANDVIK

For mange er Sandefjord synonymt med en sommerby. Lang kystlinje, saltvann, strender og hytter – og yrende liv på brygga i årets varmeste måneder.

Vestfolds største kommune har imidlertid mye mer å by på.

Det har vokst fram et variert og levende næringsliv med små og store suksesshistorier. Og det er et knippe viktige kvaliteter som har gjort det attraktivt å drive næring i Sandefjord:

  • Gunstig plassering på kartet; herfra er det kort vei til alt!
  • God infrastruktur; ferger, flyplass og E18 gjør det lett å flytte på seg.
  • Gründerhistorie; sandefjordingen har lært at det er lov å prøve (og feile!).
  • Tilretteleggere; kommunen og politikerne ser muligheter – ikke begrensninger.

I 2018 vil mer enn 2 millioner mennesker fly over Torp Sandefjord lufthavn, og både privat- og bedriftsreisende har stor glede av flyplassen.

De største bedriftene våre hadde trolig ikke blitt værende uten flygningene til


Amsterdam og København, og koblingen derfra med resten av verden.

Fjordline og Color Line opererer strekningen Sandefjord-Strømstad, og fergene binder oss tett sammen med Østfold og korridoren sørover mot Gøteborg.

I tillegg har E18-utbyggingen gjort underverker. Det går raskt å bevege seg i regionen – uansett om du skal på hytta eller på jobb. I 2018 har bedriftene våre ansatte fra Grenland til Drammen, og i dette bildet ligger Sandefjord midt i smørøyet.


Selv om teknologiske vidundre stjeler overskriftene i 2018, er vi fortsatt nødt til å male huset og hytta innimellom. Og det scorer Jotun høyt på.

Malingprodusenten ble etablert i 1926, og historien sier at du måtte komme fra Andebu for å få jobb i Jotun. Helst øst i Andebu. Og for å være helt sikker, måtte du være harejeger.

I dag er Jotun et digert konsern med 10.000 ansatte og nesten 100 lokasjoner over hele verden. Men hovedkontoret er og blir i Sandefjord, der selskapet har 1.000 ansatte og nå bygger fabrikk-, forskningsog kontorfasiliteter for 2 milliarder kroner.

– Anlegget blir større enn hva vi egentlig trenger pr. i dag, så vi skal vokse videre, forteller konsernsjef Morten Fon.

Netthandelskjempen Komplett er blant Sandefjords største bedrifter.
Foto: Komplett



Jotun er en av hovedårsakene til at Sandefjord er en internasjonal og flerkulturell by.
Foto: Jotun

TETT PÅ NETT
Det er store ambisjoner for netthandelsbyen Sandefjord. Komplett, Fjellsport og flere andre jobber for å ta en enda sterkere posisjon.
TEKST: HENRIK SANDVIK

Næringslivet blomstrer godt i klynger, og i Sandefjord har mange netthandelsaktører bygget seg opp i kjølvannet av suksesshistorier som Santech, Komplett og Fjellsport.

– Sandefjord har faktisk flere netthandelsaktører enn noen annen norsk kommune, og nå tas det initiativ til å utnytte dette fullt ut. Vi vil ta posisjonen som netthandelsbyen nummer én i Norge, sier Marit Sagen Gogstad i Sandefjord Næringsforening.

Hun viser til bransjeklynger andre steder i landet – som for eksempel fintech-bransjen i Bergen og nanoteknologiklyngen i Horten – der bedriftene samarbeider om innkjøp, markedsføring, kompetanseutvikling og andre områder.

– Her i Sandefjord er vi store på netthandel, og det er på høy tid at vi prøver å få enda mer ut av dette kompetente og spennende miljøet, fortsetter hun.


Det siste året har næringsforeningen arrangert flere netthandelssamlinger med små drypp av inspirasjon – for eksempel fra næringssjef Anders Glemfeldt i Borås.

Den svenske kommunen har tatt en tydelig posisjon som «Nordens viktigste e-handelsstad», og Borås har opplevd en imponerende vekst de siste 10-12 årene.

– Bransjen vokser 20 prosent årlig og intet mindre enn 800 nye bedrifter kommer til Borås hvert år, forteller Glemfeldt.

Kursen er ennå ikke fastlagt for netthandelsbyen Sandefjord, men grunnarbeidene er godt i gang. De ulike aktørene har ulike ønsker, men områder som felles markedsføring, møteplasser, arrangementer, kompetanseutvikling og start-ups har blitt løftet fram.

– Med god forankring i akademia og et tett samarbeid mellom privat næringsliv og det offentlige, kan Sandefjord også få til et kjempeløft på dette området. Men da må de spisse albuene og konkurransejaget bort; dette må være noe alle samarbeider om. Og så må dere huske at Rom ikke ble bygget på én dag, råder Glemfeldt.


Marit Sagen Gogstad i Sandefjord Næringsforening (fra venstre) sammen med Anders Glemfeldt fra Borås, Ingebjørg Tollnes (Komplett) og Espen Jensen (Gurusoft). Foto: Sandefjord Næringsforening

Vi vil ta posisjonen som netthandelsby nummer én i Norge.
MARIT SAGEN GOGSTAD, SANDEFJORD NÆRINGSFORENING
KUNDEMAGASIN
RADARPAR SER STJERNER
RADARPAR
SER STJERNER
Racerbåtkjører Marit Strømøy fant gullsmed Inger Lise Sophia Skarsbakk på Instagram. Nå gir de gass sammen.
TEKST OG FOTO: HENRIK SANDVIK

Det mangler ikke på smil og energi når Inger Lise Sophia Skarsbakk (t.v.) og Marit Strømøy er sammen. Gode gründer-tips deler de også!
Smykket til de to Sandefjords-kvinnene heter «Stars on Water».
Marit Strømøy reiser verden rundt som eneste kvinne i det spektakulære racerbåtsirkuset. Foto: Strømøy Racing

– Egentlig er det jo en ganske søkt kombo, ja. Marit Strømøy står på betonggulvet hos «Sophia Brand» midt i Sandefjord sentrum. Overalt glitrer det fra montre og skap. På bakrommet står innehaver Inger Lise Sophia Skarsbakk og koker kaffe.

– Det er selvfølgelig store forskjeller på en racerbåtkjører og en smykkedesigner, men vi har mye til felles. Vi er gründere. Vi er kreative. Vi er ambisiøse. Og vi vet en del om hva som skal til for å lykkes, sier Marit.

– Og så er vi jo kvinner, skyter Inger Lise inn på vei inn i rommet. Kaffen er klar.

– Du er en sterk kvinne på toppen av en bølge og du gir bånn gass, men du er også feminin. Jeg tenker mye på symbolverdi når jeg lager nye ting, og smykket vårt blir et bindeledd mellom to vidt forskjellige verdener. Det synes jeg er fint, sier gullsmeden.


Marit og Inger Lise snakker om smykket sitt. Det heter Stars on Water, hvilket også er navnet på førstnevntes racingteam. Motivet er en stjerne over en bølge og i første omgang dreier det seg om et halssmykke i begrenset opplag.

– Det begynte med at jeg så smykkemerket Sophia Brand mange ganger på Instagram. Artisten Ina Wroldsen hadde det, og flere andre la ut innlegg med disse smykkene. Da jeg fikk se PT-en min gå med det, måtte jeg en tur hit til butikken, sier Marit.

Begge er ivrige Sandefjords-patrioter, og de fant fort ut at de ville lage noe sammen.

– Jeg ønsket å lage noe som hadde meg seg elementer fra Marits båtsatsing og som kunne representere det hun driver med. Samtidig ville jeg at det skulle være et smykke som ser så bra ut at folk faktisk vil gå med det, forteller Inger Lise.

– Fornøyd?

– Veldig! Jeg synes det er blitt et vakkert smykke. Og ikke minst er det jo utrolig kult at vi har fått til et så bra samarbeid.


Partnerne kaster tanker over disken. Smykket må være tilgjengelig for «alle», men også interessant for sponsorer. Markedsføringen må gi resultater, men samtidig føles riktig.

Her gjelder det å ha – minst – to tanker i hodet på en gang.

– Jeg er impulsiv og kan hoppe på ting med hud og hår. Hadde det vært opp til meg, hadde det ligget hundrevis av smykker her. Det er bra du holder igjen litt, sier Marit.

– For meg er det viktig at vi gjør dette ordentlig og har en god følelse i magen. Det er nok av folk som bare prater. Men vi er ikke sånne som gjør ting halvveis, sier Inger Lise.

De er superentusiastiske, både i forhold til byen de bor i og det de driver med.

– Jeg digger folk som satser på det de brenner for. Tenker stort. Hopper i det og gir alt for å få oppfylt drømmen sin, sier Marit, og fortsetter:

– Så får det bare være trangt økonomisk en stund. Det er mange som har levd på spaghetti med ketchup i årevis mens de bygger opp bedriften sin.

– Jepp. Det vet jeg alt om, ler Inger Lise.


Sosiale medier er en viktig markedsføringskanal for gründerne. Begge viser frem produkter og «actionfotos» hyppig.

Sosiale medier er også en viktig matchmaker. Sandefjordingene fant hverandre på Instagram og bruker mye tid på å promotere seg selv og produktene sine.

– Hva med dere da – hva skal til for at smykket blir en hit? Hva er målet?

– Først og fremst vil vi jo at folk faktisk vil gå med det, sier Inger Lise.

– Eller kanskje vi bør si at det viktigste er at vi selger alt vi produserer opp, spør Marit.

Begge ler godt.

– For å si det sånn; nøkkelen til suksess er vel rett og slett å kjenne det markedet man opererer i. Og da er det viktig å ha kontakt med virkeligheten. Det finnes folk der ute som digger musikk som jeg aldri kommer til å skjønne noe av. Halvparten av den norske befolkningen går i mokkasiner og spiser Grandis. Verden vil bedras!

De to gründerne ser på hverandre, og et raskt smil går begge veier.

– I en slik verden tror jeg kanskje det viktigste er å ikke miste seg selv.

Jeg digger folk som satser på det de brenner for. Tenker stort. Hopper i det og gir alt for å få oppfylt drømmen sin.
MARIT STRØMØY
KUNDEMAGASIN
KUNDEMAGASIN
KUNDEMAGASIN
FANT DRØMMEN I VANNKANTEN
Familien flyttet fra Smestad i Oslo til boligområdet Skaustranda i Sandefjord i fjor sommer.
Foto: Eie Eiendomsmegling
Det er ikke til å legge skjul på at det var helt nødvendig å lande gode jobber lokalt.
PIA BJØRNTVEDT WØLLO

FANT DRØMMEN
I VANNKANTEN
Etter mange år i Oslo, var Pia og Øyvind klare for noe nytt. De endte opp med drømmehuset og supre jobber i Sandefjord.
TEKST: HENRIK SANDVIK

God boltreplass, barnevennlig nabolag og nærhet til sjøen er tre av flere gode grunner. ved å bo i Sandefjord, mener Pia og Øyvind. Foto: Henrik Sandvik


– Nå kan vi krysse av en god del punkter på ønskelisten vår.

Pia Bjørntvedt Wøllo sitter på terrassen og smiler. Sola glitrer i fjorden et steinkast unna og det er stille i huset; ungene har ikke kommet hjem fra SFO ennå og ektemannen Øyvind er fortsatt på jobb.

– For det første ville vi at barna skulle ha oppveksten sin her, hvor vi har mye familie og mange gode minner selv, sier Pia.

– Dessuten hadde vi vært lenge i samme jobb begge to, så vi var åpne for å tenke nytt der også.

Da familien først bestemte seg for å flytte fra Smestad i Oslo, gikk det slag i slag.

– Vi giftet oss på Koster i juni i fjor, flyttet inn her på Skaustranda i Sandefjord i juli og i august begynte ungene i 1. og 3. klasse, forklarer Øyvind Wøllo.

– Timingen for å flytte var derfor veldig god, legger han til.

I dag går minstemann Jonathan på håndball og fotball, mens storesøster Nicoline driver med fotball og dans. Skolen er en liten sykkeltur unna, og det er kort vei til det meste.

– Det er imponerende mange tilbud for barn og unge her. Vi er blitt godt mottatt, og det er jo bare å takke og bukke når alt er så nært og tilgjengelig, sier Øyvind.

Han begynte som økonomisjef i Sandefjord kommune 1. mai, etter mange år med ulike lederstillinger i helsesektoren og nå sist Deloitte. Pia kommer fra konsulentbransjen.

– Jeg hadde gode 17 år i EY og var fornøyd der, men jeg begynte å ha lyst til å teste ut å være i litt mindre systemer der man kommer enda tettere på driften og resultatene.

Pia begynte etter påske som strategisk rådgiver i Berg Allum Consulting, som hjelper selskaper med markedsføring og vekst. Hun har allerede blitt godt kjent med det lokale næringslivet.

– Det er spennende å treffe nye mennesker, og jeg har fått med meg mange av arrangementene til Sandefjord Næringsforening. Det er en nyttig møteplass, og det er viktig å holde seg oppdatert.

Å bo ved sjøen, mer tid hjemme og mer tid sammen som familie; det var kort oppsummert de viktigste punktene på Pia og Øyvinds ønskeliste, og på kun kort tid har de fått full klaff.

– Vi har vært veldig heldige, og det er ikke til å legge skjul på at det var helt nødvendig å liv i Oslo og ønsket det samme her. Da er det vanskelig over lengre tid å bruke flere timer hver dag til og fra jobb, sier Pia.

Den første tiden etter flyttingen pendlet begge til Oslo, men det har det blitt endring på nå. Med lokale jobber, er hverdagen veldig mye enklere.

– Samtidig elsker vi fortsatt Oslo, og det er viktig for oss at det er så kort vei inn dit. Vi har mange venner der, og reiser ofte til farfar for å spise fiskeboller, sier Pia.

Apropos reising; en flyplass er også kjekt å ha.

– Det er jo fantastisk å ha Torp 15 minutter unna. Det gir mange muligheter både i jobb og privat, sier Pia. Man kan også flytte på seg uten å reise veldig langt.

– For meg vil nærheten til sjøen være noe av det viktigste. Enten vi tar et ettermiddagsbad hjemme, går tur langs kysten eller er ute i båt; det er liten tvil om at familien trives ved og på vannet, sier Øyvind.

Han har flere timer på vannet bak seg enn de fleste; på begynnelsen av 90-tallet rodde han for landslaget. Nå er nivået jekket betydelig ned, men gleden er fortsatt stor.

– Vi vurderer å kjøpe seilbåt, ikke så rart siden Øyvind har vært på jordomseiling og vi er glad i å seile begge to. Men enn så lenge storkoser vi oss med en gammel, liten skjærgårdsjeep som ligger rett her ute. Veldig stas, sier Pia.

– Og ikke minst; man er ikke ekte sandefjording hvis ikke båten er på vannet før 1. mai. Og det greide vi!


Øyvind har fått jobb som økonomisjef i Sandefjord kommune, mens Pia har begynt som strategisk rådgiver i Berg Allum Consulting. Foto: Henrik Sandvik

KUNDEMAGASIN
YRENDE LIV VED FJORDEN

Normalsegmentet med rimelige eneboliger og delte tomannsboliger–som denne til 2,2 millioner kroner-går spesielt bra for tiden, ifølge DNB-megleren.
Foto: DNB


MYE BOLIG
FOR PENGENE
Eiendomsmeglerne i Sandefjord har travle sommerdager. Prisene er 15-20 prosent lavere enn i Tønsberg, og mange vil handle før ferien.
TEKST: HENRIK SANDVIK

DNB Eiendom-megler Aksel Holm i Sandefjord har travle dager.
Foto: DNB

– Nå er vi midt i høysesongen!

Daglig leder Aksel Holm hos DNB Eiendom i Sandefjord er i ferd med å selge en halvpart av en tomannsbolig til 2,2 millioner kroner. En mulig kjøper følges opp akkurat idet vi banker på, og spørsmålet er om interessenten vil være med videre!

Mellom slagene forteller Holm om et marked i balanse.

– Boligmarkedet i Sandefjord er sunt og godt. Heldigvis har vi ikke de enorme svingningene man kan lese om i de nasjonale avisene, sier han, og fortsetter:

– Et stabilt marked gir forutsigbarhet og trygghet for alle, og det er definitivt det beste.


Holm melder om god pågang på eneboliger opp til 5 millioner og rekkehus med priser opp til 3 millioner kroner.

– I disse kategoriene er det spesielt god etterspørsel om våren, og det kommer litt på grunn av tiden på året, sier Holm, og fortsetter:

– For det første er det mange selgere som venter til snøen går før de begynner å legge ut boligen for salg. Samtidig vil mange barnefamilier gjerne ha alt i boks i god tid før ungene starter på skolen i august. Derfor blir det en del ekstra press i denne perioden.


Uavhengig av boligtype og tid på året har Sandefjord relativt lave boligpriser.

– Du skal ikke langt innover mot Oslo før det skjer mye. Bare ved å dra til Tønsberg, stiger snittprisene faktisk 15-20 prosent, mener Holm.

Derfor er pågangen stor fra interessenter som ønsker mer bolig for pengene.

– Det er bra besøk på visningene og en god del av etterspørselen kommer fra folk utenbysfra, sier eiendomsmegleren, og legger til:

– Flere interessenter kommer fra større og dyrere byer på Østlandet. Noen har en tilknytning til Sandefjord, mens andre flytter hit på grunn av jobb.


Boligkjøperne som flytter fra storbyene er normalt ikke på jakt etter små krypinn.

– De ønsker seg bra med boltreplass ute og inne. Gjerne stor tomt, og her ser vi en betydelig forskjell, sier Holm, og fortsetter:

– I Oslo – der tomteprisene er høye – ser folk på utnyttelsesgrad og vurderer utbygging på egen tomt hvis de ønsker større bolig. I Sandefjord er dette et fremmedord; her kjøper man bare et større hus et annet sted i byen.

Egentlig spiller det ingen rolle eksakt hvor man bor, mener Holm.

– Vi har hverken kø eller parkeringsproblemer. Det er små avstander, kort vei til alt og null stress i hverdagen. I tillegg har vi E18, flyplass og ferge – bedre blir det ikke!

I Sandefjord har vi små avstander, kort vei til alt og null stress i hverdagen. I tillegg har vi E18, flyplass og ferge - bedre blir det ikke!
AKSEL HOLM
KUNDEMAGASIN
KUNDEMAGASIN
TETT PÅ HVERDAGEN
07:00 Audun sykler hjemmefra

Korte avstander er hverdagsluksus. Audun tar sykkelen på jobb til Abax i Larvik de dagene det passer sånn.

TETT PÅ HVERDAGEN
Nærmere alt kommer du ikke! Bli med Martine (34) og Audun (37) gjennom en forsommerdag hjemme i Sandefjord.
TEKST: ELI TØRUD FOTO: PAAL-ANDRÉ SCHWITAL


Martine og Audun kan gå barbeint ned til bryggekanten med kaffekoppen i hånda, der de bor sentralt på Ranvikstranda. Med barnehagen bare et steinkast hjemmefra. Fra brygga ser Martine rett over fjorden til kontorplassen – en svipptur via sentrum på 7 minutter.

– Vi visste jo at vi skulle tilbake til Sandefjord, selv om Oslo var bra. Egentlig haddde vi tenkt til å vente et par år til, men da dette huset dukket opp gikk flyttelasset hjem, forteller Martine.

Hun snakker om huset fra 1898, som er nærmeste nabo til huset tippoldefar bygde, og i samme gate som både bestefar og mamma er vokst opp i. På rad og rekke bor de nå fire genereasjoner i samme familie.

Etter flere år på 33 kvadratmeter på Sandaker var den lille familien glad for å flytte tilbake til Sandefjord. De solgte i Oslo, giftet seg, dro på bryllupsreise til California, og kom hjem til overtagelse av nytt hus ved fjorden.

– Vi trivdes veldig godt der vi var. Jeg likte jobben min i Oslo og fortsatte å pendle i to år etter at vi flyttet, sier Martine.

– Her er det beste at vi har alt i nærheten, ikke minst til nærmeste familie, sier Audun, som liker nærheten til jobb, venner, gangavstand til brygga og byen.

– Og Oslo er fortsatt bare en drøy time unna.

– Vi digger de korte avstandene og tilgjengeligheten. Vi utnytter det ikke alltid like godt. Men bare det at vi KAN gå og sykle er en frihet vi er glad for, smiler Martine.

Sykkelvogna er lett å ta i bruk, en svipp innom barnehagen og 12 minutter på setet til jobben på Huvik – fra brygge til brygge.

– Bare vent, når Johan blir større og ikke trenger følge til barnehage og skole, da tar jeg bare jolla over fjorden!

08:00 Levering av Johan i barnehagen

– Noe av det beste med de korte avstandene er at vi får roligere og lengere morgener, og kan vente med å levere i barnehagen, mener Martine.

08:30 På jobb som Art Director

Martine hadde et mål om å få en minst like spennende jobb som Art Director i Sandefjord som i Oslo. Muligheten dukket opp i kommunikasjonsbyrået Metro Branding.

16.30 Hjemme igjen

– Det trengs ikke masse planlegging for å komme seg av gårde etter jobb. Det er egentlig bare å komme seg hjem, ta med seg det lille vi trenger – og være klar!

17.00 Ettermiddager ved sjøen

Sjøen er en rusletur fra hagen og enda en grunn til å bytte storbyliv i Oslo med småbyliv i Sandefjord.

18.00 Kvalitetstid

Med nærmeste familie i nabolaget er det alltd tilgang på verdifull bestemor-tid. – Det er to goder vi virkelig nyter godt av. Det ene er nærheten til tre sett besteforeldre – det andre er noe så enkelt som muligheten til å drikke morgenkaffe på brygga.

KUNDEMAGASIN
TETT PÅ HVERDAGEN
ANALYSEN

BY I VEKST!

Sandefjord ble den første storkommunen i Norge etter den nye kommunereformen da Stokke, Andebu og Sandefjord slo seg sammen fra 1.1.2017. «Nye Sandefjord» er Norges 11. største kommune med 62.622 innbyggere.


BLOIG

I SANDEFJORD FÅR DU MYE BOLIG FOR PENGENE.
GJENNOMSNITTLIG KVADRATMETERPRIS PR. UTGANGEN AV 1. KVARTAL 2018 VAR 27.400 KRONER, SAMMENLIGNET MED EKSEMPELVIS 33.600 I TØNSBERG, OVER 40.000 I DRAMMEN OG 67.100 I OSLO.

KILDER: SSB OG NORGES EIENDOMSMEGLERFORBUND

INFRASTRUKTUR

KORT VEI TIL ALT

Med ny E18 gjennom Vestfold kommer man seg raskt fra A til B enten reisen skjer i jobb eller på fritiden. Den siste strekningen forbi Larvik åpnet våren 2018. Vestfold har landets beste veier, målt etter blant annet kvalitet på vei, reisetid og tilgjengelighet.

(KILDE: RAMBØLL).



NATUR
196 KILOMETER KYSTLINJE,
INKLUDERT 116 HOLMER OG ØYER.


KLIMA

FLEST SOLTIMER
I HELE NORGE.

KILDE: METEROLOGISK INSTITUTT 2017

JOBB

VEKST I ANTALL ARBEIDSPLASSER I SISTE TIÅRSPERIODE

(10 PROSENT PÅ LANDSBASIS).
KILDE: NÆRINGS-NM 2017, NHO

REISE

DIREKTEFLYGNINGER FRA TORP SANDEFJORD LUFTHAVN. NESTE BEKREFTEDE RUTE GÅR TIL MARRAKECH, MAROKKO.

KULTUR OG FRITID

SANDEFJORD HAR ET ENORMT AKTIVITETSTILBUD TIL BARN OG UNGE MED CIRKA 230 FORENINGER, 70 IDRETTSLAG OG FLERE TITALLS IDRETTSANLEGG, HALLER, SKIOMRÅDER OG GOLFBANER.

KILDE: IDRETTSRÅDET

NÆRINGSLIV
TORP ØST

skal bli Norges største næringspark ved en flyplass, med planlagt utbygging av 1.275 dekar næringsareal.



SANDEFJORD HAR EN AV DE MEST AKTIVE NÆRINGSFORENINGER I LANDET, MED CIRKA 30 ARRANGEMENTER I ÅRET OG 470 SMÅ OG STORE MEDLEMSBEDRIFTER FRA ALLE BRANSJER.

TURISME
2.200 HYTTER OG 5 CAMPINGPLASSER BIDRAR TIL AT INNBYGGERTALLET ØKER MED 10 PROSENT OM SOMMEREN.

NETTHANDEL
NETTHANDEL I SANDEFJORD * OMSETTER FOR CA. 7,5 MILLIARDER KRONER. KOMPLETT ER DEN STØRSTE NETTHANDELSAKTØREN.

*) MEDREGNET TOTAL OMSETNING FOR DE STØRSTE AKTØRENE KOMPLETT HAR STOR ANDEL AV OMSETNING UTENFOR NORGE.


SYSSELSETTING

SCORER HØYT PÅ PRIVAT SYSSELSETTING

Sandefjord rangerer høyt på privat sysselsetting, med en andel på 77 prosent, som er best av kommunene i Vestfold. Landsgjennomsnittet er 68 prosent privat sysselsetting.

KILDE: NÆRINGS-NM 2017, NHO

KUNDEMAGASIN
TORP FLYR MOT NYE REKORDER
Pilene peker oppover på Torp Sandefjord lufthavn. Nye destinasjoner, flere og flere passasjerer, og nå går det også mot hotellbygging.
Foto: Torp Sandefjord lufthavn
Min drømmedestinasjon må bli Roma - evighetens by. Etter min mening verdens vakreste by.
GISLE SKANSEN

TORP FLYR MOT NYE REKORDER
Solen skinner på Torp Sandefjord lufthavn. Flyplassen med 32 direktereisemål runder 2 millioner passasjerer i år!
TEKST: HENRIK SANDVIK

– Det er selvfølgelig veldig gøy at trafikken går så bra.

Adm. direktør Gisle Skansen på Torp Sandefjord lufthavn smiler bredt. Den tidligere bilbransjemannen stortrives, og årsaken er enkel.

Torp Sandefjord lufthavn går meget bra. I 2018 fylles det på med mange spennende reisemål og flere reisende enn noen gang.

– Vi har vært gjennom både opp- og nedturer, men nå er vi den flyplassen i Norge som vokser mest, og bare Gardermoen og Flesland har flere utenriksreisende. I tillegg scorer vi bedre på kundetilfredshet enn noen gang, sier Skansen.

Fornøyde passasjerer gir naturligvis en fornøyd lufthavnsjef.

– Vi har ikke noe mål om å vokse inn i himmelen, men solen skinner på oss nå. Vi regner med å passere 2 millioner reisende for første gang i 2018, sier Skansen.


Passasjerene flys ut til stadig flere destinasjoner.

– Totalt tilbyr vi flygninger til 31 reisemål, og med KLM og Widerøe har vi gode forbindelser til resten av verden.

– Hva er lufthavnsjefens drømmedestinasjon?

– Det må bli Roma – evighetens by. Etter min mening verdens vakreste by, sier Skansen, og fortsetter:

– Ved siden av Roma, skulle jeg ønske vi kunne tilby flygninger til Nice, Stockholm, kanskje Marrakech og ikke minst Kroatia. Vi er overbevist om at markedet er til stede, og håper flyselskapene kommer med en eller flere hyggelige overraskelser for sommeren 2019.


Alt dette gjør flyplassen i hjertet av Vestfold til en stor og viktig arbeidsplass.

– I vår bransje regner man 1 arbeidsplass pr. 1 000 reisende. Torp er følgelig en betydelig sysselsetter i regionen, forteller han.

Og mange folk er viktig, for lufthavna forbereder seg på en hektisk sommer.

– Vi får langt større trafikk det neste halvåret, med ny rute til Hamburg, økt kapasitet til Spania og Polen, samt at direkterutene til både Bodø og Tromsø kommer tilbake i skoleferien, sier Skansen.

I tillegg kommer morgenavgangen til København tilbake.

– Ja, morgenavgangen til København har vært sterkt savnet av næringslivet i regionen, og 13. august er den heldigvis tilbake. Vi gleder oss også stort til at Widerøe skal ta i bruk sitt nye jet-fly, en brasiliansk Embraer 190-E2, med tre daglige frekvenser til Trondheim. Dette gjør at vi får hele 50 prosent større kapasitet på ruta.


Det seneste året har Torp fornyet samtlige serveringssteder, venteområder og ikke minst gjort en omfattende oppgradering av rullebanen. Prosjektet med å fornye rullebanen ble gjennomført som nattarbeid over 9 måneder, med opp mot 130 personer i sving, helt uten personskader og uten at trafikken på lufthavna ble hindret.

– Vi har også lagt ekstra penger i potten for å bli mindre sårbare for dårlig vær. Kort fortalt kan man snart lande på Torp under dårligere siktforhold enn i dag, sier Skansen.

Langt der fremme øynes en kjempemulighet for Torp: Intercity-togtraséen som planlegges gjennom Vestfold. Hvor stasjon og spor skal ligge er ennå ikke avklart, men Skansen & Co bruker enhver mulighet til å snakke opp sitt foretrukne valg.

– Vi håper politikerne samles om vestkorridoren. Det vil bety at vi kan få et togstopp på Torp i gangavstand til terminalen, slik at Torp kan bli et enda større nav for regionen, og det er noe vi ønsker oss veldig sterkt, sier han. Noe nærmere i tid kommer et annet byggeprosjekt.

– Vi er i gang med planer om et hotell på taket av utenriksterminalen. Dette baseres på en type containere og vil bli det første i sitt slag, sier Skansen.

Han peker bort mot Torp Panorama Business Center et par hundre meter unna. Samme selskap som sto bak det moderne kontorkomplekset ønsker å bygge hotell på Torp.

– Vi ønsker å bygge hotellet i to faser – i første omgang med 70 rom, samt fleksible konferansefasiliteter for 100 personer, for senere å bygge på hotellet med ytterligere 50 rom, slik at totalkapasiteten blir på 120 rom.

Ved å bygge på taket kommer hotellet ekstremt nær terminalen.

– Dette vil gjøre oss mer tilgjengelig for reisende på de tidlige og sene flyavgangene i tillegg til at vi da vil kunne tilby konferansemuligheter for bedrifter i regionen. Samtidig vil det gi terminalen et spennende arkitektonisk løft, og det er jo gøy det og!

TORP SANDEFJORD LUFTHAVN

  • Flyplass i Sandefjord kommune
  • Venter 2,1 mill. passasjerer i 2018
  • KLM, Norwegian, Wizz Air, Widerøe og Ryanair opererer på Torp.
  • Tilbyr direkteflygninger til 32 destinasjoner i inn- og utland
  • Arbeidsplass for 700 mennesker.


Adm. direktør Gisle Skansen og markedssjef Tine Kleive-Mathisen er godt fornøyde med utviklingen på lufthavna. Foto: Morten Rakke

Det går mot flyplashotell på Torp. Lokale aktører planlegger i første omgang å bygge 70 rom og konferansefasiliteter på taket av terminalbygningen. Illustrasjon: Skaara Arkitekter AS

KUNDEMAGASIN
BÆREKRAFTIG PÅ FAMILIEGÅRDEN
Folk kjører langveisfra for å handle på Fat og fe. –Kundene kommer hit for opplevelsen, mener gründeren Thea.
TEKST: HENRIK SANDVIK
BÆREKRAFTIG
PÅ FAMILIE-
GÅRDEN

– Det gjør ikke noe at ting er litt skjevt.

Thea Mørk Engelstad (37) ler høyt. Snart fire år er gått siden hun startet gårdsbutikk hjemme på Fevang i Sandefjord sammen med lillesøster Maj og mamma Inger-Hilde.

Folk kommer langveisfra for å handle matvarer, hudpleie og interiørartikler, og ikke sjelden må Thea klype seg i armen.

– Det er utrolig å tenke på at vi har fått til dette, men vi føler egentlig ikke at det er vi som har skapt Fat og fe. Vi har respondert villig på kundenes etterspørsel, og har klart å tilby noe folk vil ha, sier Thea.

Varene er økologiske, bærekraftige og produsert i liten skala, helst lokalt. Noen varer tilbys også på nett, men hovedutvalget finnes i butikken i det gamle bryggerhuset. Markedsføringen skjer primært med en særdeles aktiv Instagram-konto.

– Jeg tror det handler om å dyrke det særegne. Folk liker å gå her blant de gamle husene og puste inn frisk luft mens de kikker på hønene. Den opplevelsen finner man nok ikke så mange andre steder.


Særegenheten innebærer stor variasjon både i produktutvalget og kundegruppen.

– Noen kunder kommer på besøk fordi de er nysgjerrige, ønsker en utflukt eller vil kjøpe gaver, men vi har også de superfokuserte kundene som vet nøyaktig hvilken økologisk urkorn de skal ha. Det er også mange som oppdager nye ting hos oss, som at de kan ha med egen emballasje og at økologiske grønnsaker ikke må være pakket i plast.

– Alt dette gir oss flere ben å stå på, men noen basisvarer bare må vi ha, sier Thea, og peker ut sin absolutt viktigste vare:

– Hadde det ikke vært for hønene, hadde det ikke vært noen butikk. Egg fra bortskjemte og økologiske høner må man jo ha.

Thea forteller at kjøpsprosenten er nokså høy.

– Mange reiser ganske langt for å komme hit, og de besøkende har gjerne en handleliste, ønskeliste og et mål med turen. Det fører til at vi har en ganske høy kjøpeprosent. Det er ikke så mange som bare dropper innom uten å kjøpe noe.


Thea ser ikke på seg selv som noen typisk gründer og næringsdrivende. Hun er for eksempel ikke spesielt økonomisk anlagt, mener hun selv.

– Jeg er ikke så flink på strategi- eller markedsplaner, og stoler nok litt for sterkt på mage- og hjertefølelsen. Jeg er ikke så god på markedsføringsregler, har ikke langsiktige driftsplaner og har litt for lite tid til nettverksbygging utenfor butikken, ramser hun opp, og videre:


Thea Mørk Engelstad (t.v.) og lillesøster Maj storkoser seg i butikken, og håper oldemor ville vært fornøyd med bruken av familiegården på Fevang i Sandefjord. Foto: Fat og fe

– Men vi har vært kjempefokuserte og jobbet beinhardt, og vi har tydelige meninger om butikken. Jeg tror denne genuine interessen er viktig. Det skinner igjennom i alt vi gjør!

Og veien til dagens Fat og fe har vært lang. Sammen med mannen Kai og tre sønner bodde Thea flere år i Oslo og Kina før returen til Sandefjord.

Og mens mange av kundene kommer langveisfra, ønsker hun sterk lokal kobling.

– Jeg skulle gjerne dyrket mer selv. Jeg drømmer om sau, og potetene våre burde jo komme fra Fevang – ikke Stokke eller Sande.

Den sjarmerende butikken vokser jevnt og trutt.

– Det var aldri planen å starte gårdsbutikk, men nå har vi flere ansatte og faste kunder. Jeg blir rørt av å tenke på at vi har skapt arbeidsplasser for andre, sier Thea.


For henne selv er imidlertid Fat og fe langt mer enn en arbeidsplass.

– Vi bor jo på gården, og jeg jobber syv dager i uka. Det har blitt en livsstil, sier Thea.

– Samtidig elsker jeg friheten. Jeg hadde kunnet dra på Ikea på en tirsdag , hvis jeg hadde hatt tid. Og hvis det en dag ikke gir mening lenger, kan jeg gå ut av det, fortsetter hun.

Butikken har null gjeld og utviklingen tas skritt for skritt. Det lappes litt her og males litt der. Thea stortrives når nysgjerrige kunder stiller gode spørsmål, og prøver å se for seg hva koldjomfruen fra Oslo ville ha sagt om det oldebarna har stelt i stand.

– Oldemor kjøpte gården før krigen, og det er gøy at vi har greid å lage et sted som folk vil besøke. Og nå begynner det jo å gå bra. Det ble til og med litt lønn på meg i fjor.



Det var aldri planen å starte gårdsbutikk, men nå har vi flere ansatte og faste kunder. Jeg blir rørt av å tenke på at vi har skapt arbeidsplasser for andre.
THEA MØRK ENGELSTAD
KUNDEMAGASIN
SLÅR AN TONEN

SLÅR AN TONEN
I slutten av juni spilles det igjen opp til Fjord Classics når verdens beste klassiske musikere hentes til Sandefjord.
TEKST: HENRIK SANDVIK

Sean Lewis og hans team med musikere og medarbeidere vil stå på fra morgen til kveld når det spilles opp til andre akt av Fjord Classics denne sommeren. Foto: Fjord Classics


– Om fem år skal Fjord Classics være blant de ti beste klassiske musikk-festivalene i verden, sier festivalsjef Sean Lewis.

Den britiske musikkprodusenten har friske ambisjoner; tross millionunderskuddet etter fjorårets festival, gjør han nå klart for en ny runde.

– Vi testet konseptet i fjor, og var veldig fornøyde. Besøkstallet var bra, medieomtalen var positiv og artistenes tilbakemeldinger var helt fantastisk, sier Lewis, og legger til:

– I Sandefjord ligger alt til rette for dette arrangementet. Størrelsen på byen, arenaene, flyplassen, avstanden til Oslo, og hotellene, men først og fremst begeistringen fra publikum. Derfor har vi besluttet å lage en ny festival.


Fjord Classics 2018 skjer fra 26. til 29. juni. Arrangørene har fått 300.000 kroner av Vestfold Fylkeskommune, 50.000 fra Sandefjord kommune og 400.000 fra Kulturrådet.

– Det hjelper veldig og er en viktig tillitserklæring fra det statlige kulturfondet, sier Lewis, som hadde 1.800 besøkende i fjor.

– Det var en god start i fjor, men vi må gjøre noen endringer. Nå blir det ti konserter på fire dager, alle i Sandefjord kirke. Mellom konsertene skal vi arrangere «Between Classics» på Hotel Atlantic.

Her kan publikumet og musikere treffes.

– Etterpå blir det «After Classics» på Draaben. Man er jo på en skikkelig «high» etter konsertene, så der blir det godt drikke, lave skuldre og musikere i t-skjorte.


Musikerne er for øvrig festivalens største heiagjeng, ifølge Lewis.

– Dette er noen av de ypperste artistene i klassisk musikk. Normalt får de 100.000 kroner for én konsert – her får de 15.000 for en uke. For dem handler dette om å spille fantastisk musikk med gode kollegaer, sier han.

Sommerukene i Sandefjord er fulle av kultursatsinger, og enkelte har spurt om det virkelig er plass til mer.

– Jeg har stor respekt for de eksisterende tiltakene, og vi kommer ikke til å kollidere med dem. Dessuten kan man jo spørre seg; kan man egentlig ha for mye kultur?


Lewis poengterer at det skal være en opplevelse å gå på konsert.

– Vi tror folk ønsker noe mer enn underholdning – de ønsker også intellektuell tilfredsstillelse og få en smakebit på noe de trodde var utenfor deres rekkevidde. Der går skillet mellom kultur og underholdning.

– Mange vil kanskje hevde at de ikke forstår klassisk musikk?

– Ja, og det er greit. For klassisk musikk – som all kunst – skal ikke forstås. Det skal oppleves!

Kunst skal utfordre oss, understreker Lewis.

– Samtidig må vi gjøre programmet tilgjengelig for folk flest, og publikum trenger kun tre ting: nysgjerrighet og to ører! Resten kan overlates til oss!

Vi tror folk ønsker noe mer enn underholdning - de ønsker også intellektuell tilfredsstillelse og få en smakebit på noe de trodde var utenfor deres rekkevidde.
SEAN LEWIS
KUNDEMAGASIN
KLASSISKE GODBITER
KLASSISKE GODBITER
Små og store sandefjordinger kan glede seg til en kultursommer på Midtåsen spekket med høydepunkter.
TEKST: HENRIK SANDVIK
Det blir spektakulært og flott når utsikten og naturen på Midtåsen – hengende over Sandefjord - skal spille sammen med kulturutøvere i toppklasse. Foto: Kulturelt Initiativ

Barnefestival, måneskinnssonate, cafékonserter, kammermusikkserie, operetteaften og «silent concert»; det er ingenting å si på bredden i tilbudet på Midtåsen – Anders Jahres gamle og ærverdige villa som troner over Sandefjord.

Foreningen Kulturelt Initiativ runder straks 300 forestillinger, og nå gjør daglig leder Dag Nilssen seg klar til sesongstart.

– Her har Sandefjord landets «råeste» kulturarena, sier Nilssen, og fortsetter:

– Du skal lete lenge for å finne noe som matcher dette! Tenk deg å sitte ute i parken der oppe en herlig sommerkveld – med utsikt over byen og fjorden – og lytte til klassisk musikk. Scenografi og lyssettingen er satt fra naturens side. I det Beethovens Måneskinnssonate trylles ut fra pianistens fingre passerer månen over kveldshimmelen og farger fjorden i gull – som det flotteste Munch-maleri.


Nilssen er entusiastisk og snakker gjerne i store bilder. Han tenker stort også, og langsiktig; for eksempel når det gjelder å hedre gamle storheter.

– I 2006 hadde vi helårsfestival for å markere 250-årsjubileet til Mozart, i 2016 feiret vi at det var 500 år siden Shakespeare døde og i 2020 kommer vi til et annet geni, nemlig Beethoven. Da er det 250 år siden han ble født, og vi er for lengst i gang med planleggingen, sier Nilssen.

Kulturelt Initiativ skal imidlertid også ta vare på bredden – deriblant de yngste.

– Parken og skogen på Midtåsen har gitt inspirasjon til det vi tror er landets eneste barnefestival som er tuftet på klassisk musikk og temaer. Dette steder oser jo av «ei steinrøys neri bakken» og i år skal vi gjøre Prøysen på Midtåsen med hompetitten-rap og mye moro, sier Nilssen.

Midtåsen Barnefestival går av stabelen for tiende gang, og arrangementet finner sted fra 8. til 22. juli.


Det er ikke bare naturen som har inspirert de ulike tilbudene på Midtåsen.

– For eksempel er jo villaen på Midtåsen verdt et besøk i seg selv. Arnebergstuen med sine flotte gobeliner gir også den beste ramme for en kammermusikkserie, og i år skal vi ha en konsertertserie med noen av våre etablerte, internasjonale solister, ensembler og sangere, sier Nilssen.

Operetteaftenen er et annet punkt på kulturmenyen; dette er et eksklusivt arrangement med blant annet femretters middag.

– Den ble utsolgt i løpet av 3-4 timer tre måneder før det skjer, sier Nilssen.

Videre kommer de daglige cafékonsertene og ikke minst noe Kulturelt Initiativ kaller «Silence concerts».

– Her er det ingen annonsering eller applaus – kun musikkens meditative kraft og fuglenes sang, forklarer Nilssen, og utdyper videre:

– Midtåsen skulpturpaviljong huser Knut Steens flotte marmorskulpurer. Det var atmosfæren der som ga ideen til en konsertserie rammet inn av skulptur og arkitektur.

Tenk deg å sitte ute i parken der oppe en herlig sommerkveld - med utsikt over byen og fjorden - og lytte til klassisk musikk.
DAG NILSSEN, KULTURELT INITIATIV
KUNDEMAGASIN
KRAFTIG VEKST MED SMARTE DINGSER
Espen Virik Ranvik gleder seg over den sterke veksten til GSGroup. Foto: Sandefjord Næringsforening

KRAFTIG VEKST MED SMARTE DINGSER
GSGroup surfer videre på Internet of things-bølgen. Utviklingen skjer med full kraft fra hovedkontoret i Sandefjord.
TEKST: HENRIK SANDVIK

– For fire år siden var vi 50 ansatte – innen utgangen av 2018 regner vi med å være 180.

Adm. direktør Espen Virik Ranvik styrer en bedrift i kraftig vekst. GSGroup har salgskontorer i 13 europeiske byer – blant annet Stockholm, København, Budapest og Oslo – men hovedkontoret er og blir på næringsområdet Kullerød, mellom E18 og Torp Sandefjord lufthavn.

– Vi har aldri diskutert å flytte hovedkontoret. Og det kunne vi fort gjort; vår hovedkundemasse er jo ikke her, sier Ranvik.

– Sandefjord er imidlertid et veldig bra sted å drive business. Det er god gründerkultur, mange kloke hoder og store bedrifter. Vi har kort vei til Oslo og Europa med E18 og Torp, og det er helt avgjørende for oss som har mange på reisefot, fortsetter han.


GSGroup leverer tjenester og systemer for mobil datafangst. Selskapet har 170 ansatte og kunder i mer enn 30 land, også utenfor Europa.

– Vi har en matriseorganisasjon der flere har hele Europa som sitt ansvarsområde. Både fra norske og utenlandske kandidater får vi høre at dette er en spennende måte å jobbe på, sier Ranvik.

Og kandidater er det mange av. GSGroup skal ansette et tosifret antall kloke hoder i 2018, og søkertallene er gode.

– Vi skal ansette mange her i Sandefjord, men vi øker også stort i Tyskland. I Ungarn har vi på kort tid gått fra 0 til 20 utviklere og totalt har vi ansatt 31 nye medarbeidere siden november 2017.


Denne veksten gjør at også lederutvikling står høyt på agendaen. Selskapet ønsker å være en attraktiv arbeidsplass, der medarbeidere på ulike nivåer blant annet kan sendes utenlands for kortere eller lengre perioder.

Ranvik ønsker med andre ord å lokke enda flere kloke hoder til Sandefjord.

– Jeg synes det å flytte hit, med fantastiske omgivelser og en region som tenker utenfor sine begrensninger, bør være attraktivt for mange, sier han.

GSGroup har behov for en betydelig bredde av kompetanse, både innen økonomi, salg, software-utvikling og annet teknisk personell.

– Det skjer mye spennende hos oss nå, og vi må styrke organisasjonen for å tåle denne utviklingen, sier Ranvik.


Det er Internet of things (IoT) som ligger til grunn for utviklingen.

– IoT og digitalisering er vår tids aller viktigste trender og her skjer det en enorm utvikling. Sensorteknologien utvikler seg i en rasende fart, bruksområdene eskalerer og ekstreme mengder med data dumper ned rundt oss, sier markedssjef Christian Aarvold.

Konsekvensen er at stadig flere av tingene vi omgir oss med, blir smarte.

– Og da er det viktig å se helheten i alt man gjør. Det er her GSGroup har sin styrke, for dette har vi hjulpet våre kunder med i mange år allerede, fortsetter han.

Totalt finnes det nærmere 100.000 enheter med selskapets SIM-kort i og langt flere brukere av løsningene deres, og GSGroup-toppene fastslår at mulighetene er enorme.

– I fremtiden vil det handle om å komme så nær realtid som mulig. For å være relevant holder det ikke lenger å passe rutiner og skifte en lyspære som har gått – nå går vi mot å forutse når noe vil skje. Det er da man kan få ordentlig impact, sier Ranvik, og legger til:

– Og det er da det virkelig begynner å bli spennende.

Sandefjord er et veldig bra sted å drive business. Det er god gründerkultur, mange kloke hoder og store bedrifter. Og vi har kort vei til Oslo og Europa.
ESPEN VIRIK RANVIK, GSGROUP

GSGROUP

  • Leverandør og utvikler av systemer og løsninger for mobil datafangst.
  • Vokser kraftig i takt med bruken av mobile enheter og teknologisk utvikling for øvrig.
  • Etablert som Guard Systems i 1992, og hadde da et eget fly og crew som jobbet med søk og gjenfinning av stjålne objekter – først båter og etter hvert biler og andre verdier.
  • Derfor var nærheten til flyplassen viktig, og selskapet holder fremdeles til på næringsområdet Kullerød rett ved Torp Sandefjord lufthavn.
  • Inngikk nylig et større samarbeid med Telenor, og leverer teknologien bak deres storsatsing «Smart Arbeidsdag».


I fremtiden vil «alt» vi omgir oss med være smarte dingser, og det kommer til å gi enorme mengder med data, spår GSGroup. Foto: GSGroup

KUNDEMAGASIN
KRAFTIG VEKST MED SMARTE DINGSER
FOLKEFEST PÅ TO HJUL
Sent i juni kommer 600 sykkelryttere til Sandefjord for å kjempe om edelt metall. Arrangøren drømmer om å rulle videre til enda større ritt.
TEKST: HENRIK SANDVIK

Den ultimate drømmen er naturligvis å arrangere den første etappen i Tour de France. Det hadde vært fantastisk!
RUNE STEINSVIK, SANDEFJORD SYKLEKLUBB
De store navnene vil være med og kaste seg over styret når innspurten mot NM-medaljer går i Sandefjord sentrum i slutten av juni. Foto: Sandefjord Sykleklubb

– Sykling er en utrolig populær idrett, så dette blir stort, sier Rune Steinsvik.

17.-24. juni er det duket for NM i landeveissykling i Sandefjord, og lederen for arrangementskomiteen i Sandefjord Sykleklubb gleder seg som et lite barn.

Klubben som står for mellom 20 og 30 ritt i året skal endelig få arrangere et mesterskap av nasjonalt kaliber.

– 600 sykkelryttere kommer til Sandefjord denne uken, og alle de store navnene vil være på startstreken. Edvald og Kristoff og alle de andre kommer til å lage en farts- og folkefest på to hjul, så det er bare å glede seg, sier Steinsvik.

– Det blir jo utrolig spennende å se hvordan det går, men for oss som arrangører blir det ikke minst fantastisk morsomt å vise fram de spektakulære og publikumsvennlige løypene i den flotte kommunen vår, og ikke minst demonstrere at vi kan rigge til en så stor happening, fortsetter han.


NM Landevei 2018 vil være et av årets høydepunkt for den nasjonale sykkeleliten. Da snøen endelig gikk på senvinteren, begynte flere av deltakerne å legge treningsturer til Sandefjord for å bli kjent med løypene.

Og trasévalget er selvfølgelig ikke tilfeldig lagt opp; mens temporittene starter nord i kommunen – i Andebu sentrum – starter de andre øvelsene midt i Sandefjord.

– Proffene skal sykle en 17 kilometer lang trasé 14 ganger, og publikum kan uten nevneverdige problemer se rytterne flere ganger på samme runde, sier Steinsvik.

– I tillegg blir det storskjermer flere steder, og start og mål er midt i sentrum – med tribuner og liv og leven. Vi krysser fingrene for kremvær, og drømmer om opp mot 30.000 tilskuere når hovedrittet går av stabelen den siste dagen, fortsetter han.

Sykkel-NM finner for øvrig sted på en spennende tid av året i Sandefjord. I tillegg til sendetid fra sykkelrittene blir det reportasjer fra sentrum og fra båtkortesjen på fjorden – det er nemlig både Handelens Dag og St. Hansaften samme uke som NM.

– St. Hans er rene nasjonaldagen for sandefjordinger, så timingen er god, ler Steinsvik.


Utover det sportslige, er sykkel-NM et stort utstillingsvindu. På kontinentet settes det av enorme ressurser for å vise fram severdigheter og bygge opp nye turistdestinasjoner, og for reise- og næringsliv kan sykkel-NM være meget verdifullt.

– Totalt vil 16 øvelser finne sted i løpet av uken arrangementet pågår, og det blir mye sendetid på TV og spaltemeter i nasjonal presse. Sykling får veldig mye oppmerksomhet og er en magnet for reklame og eksponering, så dette blir et fantastisk utstillingsvindu for byen, regionen og ikke minst det lokale næringslivet, sier Steinsvik.

Arrangørsjefen er trygg på at det organisatoriske vil gå som smurt, og han ønsker gjerne enda større navn velkommen til Sandefjord.

– Å bli tildelt NM Landevei 2018, er en stor tillitserklæring fra norsk sykkelsport. Jeg ser frem til å lede en erfaren og kompetent stab, og er trygg på at mesterskapet skal sette et merkbart fotavtrykk i norsk sykkelhistorie, sier Steinsvik, og fortsetter:

– Vi er imidlertid klare for enda større oppgaver, og den ultimate drømmen er naturligvis å arrangere den første etappen i Tour de France. Det hadde vært fantastisk!


Rune Steinsvik (t.h.) skal lede NM-arrangementet i Sandefjord i juni, og håper på nye muligheter til å sprette champagnekorkene. Foto: Sandefjord Sykleklubb

KUNDEMAGASIN
INA RUNDER AV SOMMERFESTEN
Hun skrev monsterhits for verdensstjerner, men synger aller helst selv. I sommer er Ina Wroldsen headliner på Fjordfesten hjemme i Sandefjord.
TEKST: HENRIK SANDVIK
INA RUNDER AV
SOMMER-
FESTEN

De siste årene har inneholdt en jevn strøm av oppturer for Ina Wroldsen. Sandefjords-jenta startet som soloartist, men slo snart over på låtskriving for verdensstjerner som blant andre One Direction og Britney Spears.

Ina har også vært dommer i TV-programmet Idol og hatt vokal på andres låter, men nå er hun tilbake i hovedrollen.

34-åringen har gjort det skarpt med egne singler de siste årene – «Aliens» (2014), «Rebels» (2015), «Lay It on Me» (2016) og «Strongest» (2017) – og i april kom låten «Sea», som var første smakebit på en 4-spors-EP med tittelen HEX (kommer 15. juni).

— «Sea» (…) handler om mitt forhold til havet, hvor mektig det er, hvordan det nesten binder meg fast, og om hvor mye jeg elsker det landet her. Jeg er så inderlig glad i Norge, skrev Ina på sin Facebook-side.

I mai slapp Ina enda en singel – «Remember Me» – og for øvrig har hun blant annet brukt våren til å forberede sommerens turné, som skal toppes med avslutningskonserten på Fjordfesten i Sandefjord lørdag 4. august. Hun har også tatt seg tid til å besvare våre korte sommerspørsmål.


1) I skrivende stund befinner vi oss midt i april. Hva gjør du akkurat nå?

Akkurat nå er jeg i studio i Sandefjord og skriver nye låter.


2) Hva er ditt favorittsted på jord?

Akkurat nå er det Masai Mara i Kenya. Var der på safari i vinter og det var fantastisk. Lyset, lydene, dyrene og menneskene……I det hele tatt er jeg veldig betatt av Afrika.


3) Hva liker du best ved Sandefjord?

Sjøen, roen samt at det er enkelt å komme seg både til Oslo og andre større byer.


4) Noe spesielt du skulle ønske var annerledes her?

Nei.


5) Du har lang fartstid som artist og låtskriver, men har du noen gang jobbet for en Sandefjord-bedrift? Eventuelt hvilken kunne du tenke deg å jobbe for?

Jeg tror egentlig ikke jeg passer til å jobbe for noen andre enn meg selv.


6) I dette magasinet presenterer vi flere gründere. Du er selv en gründer – hva mener du er viktig for å lykkes? Folkene rundt deg? Passion?

Begge deler er viktig. Passion og tro på seg selv er nok basisen, men man må også ha folk rundt seg som tror på det man holder på med og som er villige til å være med å satse.


7) Du har vært ærlig i media oppigjennom om nedturer og tøffe tak. Har du det bra nå?

Jeg har det veldig bra nå.


8) Hva gjør du helst om sommeren?

Bading, soling, en tur på brygga.


9) Du returnerer til Fjordfesten i sommer. Hvorfor bør folk komme til Badeparken i år igjen?

Folk bør komme på grunn av den gode stemningen og forhåpentligvis fordi de liker artistene.

FJORDFESTEN

  • Musikk- og folkefest i Badeparken i Sandefjord sentrum.
  • Arrangeres i år for 11. gang, og går av stabelen 3. og 4. august.
  • Samler folkekjære artister og har en tydelig familieprofil.
  • I år kommer blant andre Icona Pop, Bjørn Eidsvåg, Dagny, Timbuktu, CC Cowboys, Ina Wroldsen, Admiral P og Postgirobygget.
  • Billetter og mer informasjon: www.fjordfesten.no.


Rikke Jensen og Hanne Børresen arrangerer Fjordfesten for 11. gang i år. De drømmer om sol, folkehav, show, stemning og en Ina Wroldsen i toppslag. Alle foto: Fjordfesten
KUNDEMAGASIN
GIR GASS FOR GRÜNDERNE
Mer enn 35 bedrifter har vært innom Gründeriet på tre år. Her fra åpningsfesten. Foto: Petter Holskjær

GIR GASS FOR GRÜNDERNE
På Gründeriet får små gründerspirer det de trenger til å bygge noe stort. En smart ide og hardt arbeid må de bidra med selv.
TEKST: HENRIK SANDVIK

Mange har en drøm om å starte for seg selv. Viktig er det og; i 2018 er det slik at mange gamle bedrifter forsvinner, og det tvinger fram nye ideer og arbeidsplasser.

Ta så med at Sandefjord fra gammelt av er en gründerby, så er det bare rett og rimelig at gründerhuset ble etablert vinteren 2016.

– Målet var å tilby bedriftsetablerere et inspirerende tilholdssted der de kunne få alt de trengte for en billig penge. Man har ikke råd til høye husleier i en oppstartsfase, sier næringslivskoordinator Anne Grethe Bakken i Sandefjord kommune.

Kommunen står bak Gründeriet sammen med Sandefjord Næringsforening (SNF).

– Nå har vi drevet tilbudet i tre år. Det har skjedd veldig mye bra på den korte tiden, men vi ser også potensial for å utvikle Gründeriet videre, sier Bakken.

Gründeriet holder til i et tidligere butikklokale på gateplan midt i Sandefjord, passende nok eiet av seriegründeren Eric Sandtrø (Komplett og Fjellsport). Her har mer enn 30 bedrifter leid kontorplass på fast eller fleksibelt basis; enten hver dag eller én dag i uka.

For en beskjeden husleie får bedriftene strøm, internett, kontorplass, møterom, printer, kaffe, frukt og resepsjonstjenester – samt en del mer mellommenneskelige elementer.

– Gründerne diskuterer problemstillinger og utveksler erfaringer. De støtter og hjelper hverandre. Det er vanskelig å få til på gutterommet eller hjemmekontoret, sier Bakken.

I tillegg kan de bli koblet opp mot nettverket til SNF.

– Gründerne kan bli satt opp med en mentor, altså en kapasitet på et område, blant medlemsbedriftene i SNF. Det har vært verdifullt for flere av gründerne, sier Bakken.


I tillegg til kommunen og næringsforeningen, er store bedrifter som Jotun og DNB med som hovedsponsorer.

Denne våren fornyes avtalene, og i den sammenheng vurderer initiativtakerne hvordan Gründeriet skal settes opp i den kommende perioden.

– Noen faller fra og andre kommer til – sånn er det både med gründere og sponsorer, og det er helt naturlig. Dessuten vurderer vi nå en del nye aktiviteter, sier Marit Sagen Gogstad i SNF.

Hun ønsker blant annet å koble gründerne bedre sammen med eksisterende næringsliv, investorer og akademia. Generelt er det også ønskelig å skape enda mer aktivitet.

– Gründeriet skal være et sted med puls og energi, der det skapes verdier og knyttes viktige bånd mellom folk i ulike faser og ulike bedrifter. Det er drømmen, sier Gogstad.

Det har skjedd veldig mye bra på den korte tiden, men vi ser også potensial for å utvikle Gründeriet videre.
ANNE GRETHE BAKKEN, SANDEFJORD KOMMUNE
KUNDEMAGASIN
FÅR FLINKE FOLK TIL SANDEFJORD

FÅR FLINKE FOLK TIL SANDEFJORD
Med Tenk stort, tenk Sandefjord-prosjektet lokkes flinke folk og spennende bedrifter til Sandefjord. Samtidig bygges stolthet blant dem som er her fra før.
TEKST: HENRIK SANDVIK
INFO

TENK STORT, TENK SANDEFJORD
Samarbeidsprosjekt for å markedsføre Sandefjord.

Største bidragsyter er Sandefjord kommune. Med på laget er også ca. 70 lokale bedrifter.

tenksandefjord.no Følg oss på Facebook, LinkedIn og Instagram: @tenksandefjord


Sandefjordveggen ved brygga på 400 kvadratmeter er Norges største grafittikunstverk, og et synlig bevis på at det tenkes stort i Sandefjord. Foto: Martine Kolstad

«Tenk stort, tenk Sandefjord», heter det i den gamle hvalfangerbyen.

I tre år har kommunen og næringslivet samarbeidet om markedsføringsprosjektet med det hårete navnet, og målene er like klare og tydelige som de ar ambisiøse:

  • Få enda flere flinke folk til å flytte hit.
  • Få bedrifter til å etablere seg her.
  • Skape stolthet og engasjement lokalt.

Utgangspunktet for prosjektet var å synliggjøre at Sandefjord har mer å by på enn folk flest kanskje er klar over.

Sandefjord er en sommerby med suveren beliggenhet og behagelig klima, men det er også et rikt næringsliv her. Man må ikke til Oslo for å finne en spennende jobb.


Med ny E18 og etter hvert Intercity som dundrer gjennom Vestfold, blir avstandene til og fra Sandefjord bare kortere og kortere.


Det er imidlertid ikke ønskelig å bli en pendleby som tømmes for kompetanse hver morgen.

Derfor er det denne bredden i næringslivet prosjektnavnet peker på – ikke at byen er stor eller at det er flere innbyggere her etter kommunesammenslåingen.

Med tenk stort vises det også til at Sandefjord har en rik gründer- og kremmerhistorie. Her er det lov å prøve og feile – for så å reise seg og prøve igjen.

Begrepet refererer også til at Sandefjord er en raus og åpen kommune der det er plass til alle. Her kan man slå seg ned alene eller med familien og bli tatt godt imot.


Spleiselaget består av Sandefjord kommune, foreninger og nærmere 70 små og store bedrifter. Blant disse er Jotun og GSGroup de største, mens det er Sandefjord

Næringsforening som drifter de ulike aktivitetene.

Noen eksempler:

  • Artikler og ledige jobber-oversikt på www.tenksandefjord.no.
  • Annonser på Finn.no, Schibsteds nettaviser og i sosiale medier.
  • Stunts ute blant folk, for eksempel på flyplasser og jernbanestasjoner.
  • Svært høy aktivitet i sosiale medier.
  • Arrangementer som byr på en smakebit av Sandefjord – som Hjem til jul.
  • Jevnlig utgivelse av magasiner, som det du holder i hendene nå.

I tillegg kommer enkeltstående aktiviteter – som for eksempel å kontakte konkrete bedrifter utenbys og gjøre dem kjent med mulighetene i Sandefjord.

KUNDEMAGASIN